November 2019
Vrijdag 1 november

Onze wekker slaat alarm om 4u30 en om 5uur rijden we richting onze ferrie.Het is een prachtig zicht als we de verlichte haven binnen rijden. Er is heel weinig volk en we zijn de enige camper. We gaan er als laatste achteruit in dus ook als eerste er uit.
Met de informatie die we kregen op het kantoor van de ticketverkoop moesten we aan boord geen extra documenten meer laten invullen maar niets is minder waar.
Dus dan maar beginnen aanschuiven voor onze documenten. een boot waar 4 toeristenbussen op staan en één politieagent om te stempelen dat betekent lang aanschuiven en heel veel Spaans tumultdus als laatste rijden we de boot af . De politie en douane controle gaat zoals gewoonlijk heel vlot maar duurt lang, dan even tijd voor koffie en de hondjes uit laten en rijden naar Moulay Bousselham. Bij aankomst is de camping leeg. Welkom in Marokko
Zaterdag 2 november

Vandaag een wandeling door het dorp en iets eten in ons favoriete restaurant waar ze ons natuurlijk verwelkomen als vaste klanten. Echt een goed gevoel. Daarna internet kopen en we zijn helemaal klaar voor ons verblijf.

Woensdag 6 november

Vandaag een ritje rond de laguna tot bij de hoge duin. Het is een mooi beeld om Moulay Bouselham van de andere kant te kunnen bekijken. 's middags eten we een hapje in restaurant Milano

Zaterdag 9 november

Vandaag verlaten we Moulay Bousselham en rijden naar Kenitra. We zijn rond de middag op de camping en nadat we geinstalleerd zijn wandelen naar het centrum waar het vandaag markt is.
Zondag 10 en maandag 11 November

We brengen nog twee dagen door in Kenitra, een grote stad maar met weinig geschiedenis.
Dinsdag 12 November

Om 8u30 vertrekken we richting Meknes naar de Iveco garage voor een onderhoud. We zijn ter plaatse tegen de middag en om 14u wordt onze camper onderworpen aan een onderhoud. We mogen overnachten voor de poort onder het waakzaam oog van de gardien.
Woensdag 13 November

We trekken vandaag de stad in en geniten van de ambiance en de omgeving.
Donderdag 14 November

Vermits we afgesproken hebben met Ghizlaine en Tarek, een jong koppel dat we hebben leren kennen bij Aicha in Tiznit. Zij wonen en werken in Fez en gaan ons de omgeveing laten zien. We zien elkaar 's avonds, vermits zij geen toegan hebben tot de camping gaan we ergens een terrasje doen om bij te kletsen en de plannen te bespreken voor de volgende dagen.
Vrijdag 15 November

Willy en ik storten ons in de medina van Fez. We beginnen aan de blauwe poort en wandelen helemaal naar beneden daar doen we een terrasje en keren met een taxi terug naar de blauwe poort. Weer een leuke dag.
Zaterdag 16 November

Tarek en Ghizlaine hebben ons uitgenodig voor een dagje uit. We beginnen met een lokaal ontbijt in Imouzer en dan naar de souk in Ifran maar de weergoden veranderen onze plannen. Wanneer we in Imouzer aankomen sneeuwt het en dit wordt erger tijdens het ontbijt. Er is geen doorkomen aan dus keren we terug en bezoeken Sefrou een plaats gekend voor zijn kersen.We bekijken ook even de plaatselijke waterval In de namiddag hebben we een heerlijke maaltijd.

Zondag 17 november

Vandaag een rust en klus dag 's Avonds zijn we uitgenodigd als eerste gasten sinds hun huwelijk bij Ghizlaine en Tarek Het is super

Maandag 18 November

De weersvoorspelling voor vandaag is niet bijzonder dus in de voormiddag trekken we naar de leerloooierij en beginnen natuurlijk in een lokaal barretje met een ontbijt naar Marokaanse gewoonte. het is super lekker en de eigenaar is echt lief en nodigt ons gelijk uit voor een maaltijd bij zijn familie. Rond 17u ga ik met Ghizlaine naar de hamman in Moulay Yacoub een plaats bij Fez waar warmwaterbronnen de basis zijn van de hammam Genieten!!!!
Dinsdag 19 November

Ghizlaine is een afgestudeerde architecte en geeft sinds dit schooljaar les in de Campus de L'Universite Euromediteraneénne de Fes en de Ecole nationale d'architecture de Fes. Zij heeft ons gevraagd of wij met de camper beidde universiteiten willen bezoeken in het kader van haar studieproject.
De bedoeling is dat haar 30 studenten uit de Europese universiteit onze camper zullen bezoeken in groepjes van vijf, zij gaan vragen stellen en wij geven uitleg over de camper en ons leven in de camper. Vervolgens moeten de studenten met het materiaal dat ze hebben een werk maken en dat mogen wij dan weer mee beoordelen.Vermits Ghizlaine en Tarek echt een reuze gezellig koppel zijn willen we dit wel doen. Om 8u30 worden we officieel binnengehaald op de universiteit en ingeschreven. We worden onmiddellijk vergast op een heerlijk ontbijt en enkele profesoren komen ons verwelkomen. Ghizlaine begint met het organizeren van de groepen en wij keren terug naar de camper met enkele profesoren die een eerste rondleiding krijgen. Wij als project blijken toch wel heel interesant te zijn want het blijkt dat er meerdere profesoren met hun studenten ons als project willen bekijken. De groepen beginnen te komen rond 10u05, Willy geeft buiten informatie en ik neem de binnekant voor mijn rekening. Al de studenten zijn zeer vriendelijk, beleefd en echt hoffelijk, er worden veel vragen gesteld en alles verloopt heel gediciplineerd. Wanneer ik op een gegeven moment buiten kijk stel ik vast dat er echt een massa volk rond onze camper staat maar toch hebben we geen problemen. Tegen 12u15 is de rondleiding afgelopen en worden wij uitgenodigd voor de maaltijd samen met zeven profesoren. Tijdens de maaltijd vernemen we dat er 135 studenten onze camper bezocht hebben en dit zonder één enkel probleem we staan gewoon paf. Na de maaltijd komt de rector van de universiteit ons verwelkomen en bedanken. Vervolgens krijgen we een rondleiding door de gebouwen en een woordje uitleg.Om 17u zit onze dag er op en we worden uitgewuifd als koningen. het was een prachtige dag we hebben genoten. Morgen is de Marokaanse universiteit aan de beurt

Woensdag 20 November

Vandaag zijn we opnieuw een studieproject maar dan in de Ecole nationale d'architecture de Fes. Ook hier is het de bedoeling dat de 30 studenten van Ghizlaine onze camper zullen bezoeken in groepjes van vijf, zij gaan ook weer vragen stellen en wij geven uitleg over de camper en ons leven in de camper. Vervolgens moeten de studenten met het materiaal dat ze hebben een werk maken en dat mogen wij dan weer mee beoordelen. Om 8u30 staan we op de parking van de universiteit. We worden onmiddellijk vergast op een heerlijk ontbijt en enkele profesoren komen ons verwelkomen. Ghizlaine begint met het organizeren van de groepen en wij keren terug naar de camper. De groepjes beginnen te komen rond 10u05, Willy geeft buiten informatie en samen nemen we de binnekant voor onze rekening. Al de studenten zijn zeer vriendelijk, beleefd en echt hoffelijk, er worden veel vragen gesteld en alles verloopt heel gediciplineerd. Tegen 12u15 is de rondleiding afgelopen en om 13u30 worden wij opnieuw uitgenodigd voor de maaltijd samen met enkele profesoren. Het lijkt wel een koningsmaal gewoonweg prachtig, de tafel is gedekt met het fijnste porselein dat dezelfde decoratie draagt als op het kristallen glaswerk en het bestek. Het eten zelf is van een zeer hoog culinair niveau het is zalig. Na de maaltijd gaan we naar de studenten die zich aan ons voorstellen en een woordje uitleg geven over hun studie. Dan worden hun taken toegelicht en moeten wij ze beoordelen. Het is een prachtige dag en een fantastische ervaring.

Het eerste ontwerp van groep nr 1

Het ontwerp van groep nr 3

Donderdag 21 November

Vandaag is het een dag voor boodschappen en huishoudelijke taken
Vrijdag 22 November

Om 9 uur bollen we de camping uit en gaat het richting Marrakech een trip van 540km dus we gaan er voor. Met enkele tussenstops loopt het heel vlot. Vermits we redelijk laat in Marrakech zijn willen we niet verder naar de camping rijden dus overnachten we naast het vliegveld.
Zaterdag 23 November

Vandaag rijden we naar de camping Manzil La Tortue. We hebben hier al eerder gestaan en ook nu weer staan we op onze zelfde plaats. Verder van de dag instaleren we ons en wordt er binnen een beetje gerommeld.
Zondag 24 November

Vandaag duiken we in de medina aan Place Jmaal el Fna. Opnieuw genieten we van de gezellige drukte. We wandelen door de souks en al gauw blijkt dat we toch een heel eind gelopen hebben. Halletje in en halletje uit en er zijn zo vier uur voorbij. Terug naar de camping waar we genieten van een warme jacuzzi.
Maandag 25 november

We doen een uitstap naar de waterval van Ourika. De route die we volgen is mooi en heel aangenaam om te doen. Eens we bij de waterval zijn blijkt dat we nog een heel eind moeten wandelen en klimmen en dat is voor mij niet haalbaar. Dan maar ter plaatse een wandeling en een terrasje aan de rand vaan de stroom. Een fantastische dag

Dinsdag 26 November

Vandaag halen we onze loge op aan het vliegveld en instaleren we hem Morgen duiken we Marokko in.
Woensdag 27 November

We staan op met een prachtig blauwe hemel. We ontbijten in een typisch Marokaans theehuis en vervolgens brengen we een bezoek aan het Bahia Paleis. Een oase van rust in het midden van de medina. De plafonds zijn prachtig beschilderd.

Donderdag 28 en vrijdag 29 november

We brengen onze dagen door in het bruisende Marrakech.